donderdag 25 april 2013

Wilhelmina/ Juliana/Beatrix-type adviseur?



Ben je een Wilhelmina-, een Juliana- of juist een Beatrix-type adviseur?

Met de kroning van Willem-Alexander voor de deur wordt dit natuurlijk meer en meer het gesprek van de dag. Na 3 koninginnen nu eindelijk weer een koning. Wat zou meer promotors / fans opleveren? Een koning of een koningin?
Je denkt waarschijnlijk: het koningshuis doet niet aan NPS, maar met de republikeinse onderstroom op de loer, is het ook voor het voortbestaan van het koningshuis wel degelijk belangrijk voldoende draagvlak onder de bevolking te hebben.

Tussen een koningrijk van koninginnen (Wilhelmina, Juliana, Beatrix en hierna natuurlijk Amalia) nu dan eindelijk een koning: Willem-Alexander. Zou een koning het nu heel anders doen dan een koningin? De gemeenschappelijke deler van alle koninginnen tot nu is natuurlijk dat ze allemaal vorstelijk, koninklijk, statig en adellijk waren. Maar daar waar Wilhelmina geïsoleerd en op afstand van het volk regeerde, vervulde Juliana meer de rol van "moeder van het vaderland" terwijl Beatrix meer het midden hield tussen gepaste afstand en tegelijkertijd betrokkenheid. Ieder tijdperk vraagt warschijnlijk om een andere rolvervulling. De vraag is welke rol Willem-Alexander gaat innemen als koning. Zijn betrokkenheid bij Watermanagement tot nu toe, doet vermoeden dat hij een grotere mate van betrokkenheid bij het vaderland zal gaan tonen als zijn moeder koningin Beatrix. Hij zal waarschijnlijk dichter bij het volk staan.

Welk type koningin of koning zou meer fans opleveren? En heb je er weleens over nagedacht hoe jij als adviseur gezien en ervaren wordt door je klanten? Hoe zou je het liefst over willen komen? Ben je meer een Wilhelmina-type, die vanuit haar ivoren toren op grote afstand het volk regeerde? Of meer een Juliana-type die probeerde een moeder voor het vaderland te zijn? Of veel meer een Beatrix-type die enorm veel respect afdwingt en tegelijkertijd betrokkenheid toont? En dan de hamvraag natuurlijk: wat zou beter zijn voor de NPS? Waar zitten klanten nu het meest op te wachten?
Hoewel ik hier niet specifiek onderzoek naar gedaan heb, is mijn inschatting dat een Beatrix-type adviseur het hoogste scoort qua NPS. Waarom? Omdat een customer service agent die zich zo gedraagt respect afdwingt bij de klanten enerzijds, terwijl klanten toch het gevoel hebben dat er naar hen geluisterd wordt en met hen meegedacht wordt. Ben benieuwd hoe jullie dit zien?
Laat een reactie achter en discussieer mee!

0 reacties:

Een reactie plaatsen