Ben je een
Wilhelmina-, een Juliana- of juist een Beatrix-type adviseur?
Met de kroning
van Willem-Alexander voor de deur wordt dit natuurlijk meer en meer het gesprek
van de dag. Na 3 koninginnen nu eindelijk weer een koning. Wat zou meer
promotors / fans opleveren? Een koning of een koningin?
Je denkt
waarschijnlijk: het koningshuis doet niet aan NPS, maar met de republikeinse
onderstroom op de loer, is het ook voor het voortbestaan van het koningshuis
wel degelijk belangrijk voldoende draagvlak onder de bevolking te hebben.
Tussen een
koningrijk van koninginnen (Wilhelmina, Juliana, Beatrix en hierna natuurlijk
Amalia) nu dan eindelijk een koning: Willem-Alexander. Zou een koning het nu
heel anders doen dan een koningin? De gemeenschappelijke deler van alle
koninginnen tot nu is natuurlijk dat ze allemaal vorstelijk, koninklijk, statig
en adellijk waren. Maar daar waar Wilhelmina geïsoleerd en op afstand van het
volk regeerde, vervulde Juliana meer de rol van "moeder van het
vaderland" terwijl Beatrix meer het midden hield tussen gepaste afstand en
tegelijkertijd betrokkenheid. Ieder tijdperk vraagt warschijnlijk om een andere
rolvervulling. De vraag is welke rol Willem-Alexander gaat innemen als koning.
Zijn betrokkenheid bij Watermanagement tot nu toe, doet vermoeden dat hij een
grotere mate van betrokkenheid bij het vaderland zal gaan tonen als zijn moeder
koningin Beatrix. Hij zal waarschijnlijk dichter bij het volk staan.
Welk type
koningin of koning zou meer fans opleveren? En heb je er weleens over nagedacht
hoe jij als adviseur gezien en ervaren wordt door je klanten? Hoe zou je het
liefst over willen komen? Ben je meer een Wilhelmina-type, die vanuit haar
ivoren toren op grote afstand het volk regeerde? Of meer een Juliana-type die
probeerde een moeder voor het vaderland te zijn? Of veel meer een Beatrix-type
die enorm veel respect afdwingt en tegelijkertijd betrokkenheid toont? En dan
de hamvraag natuurlijk: wat zou beter zijn voor de NPS? Waar zitten klanten nu
het meest op te wachten?
Hoewel ik hier
niet specifiek onderzoek naar gedaan heb, is mijn inschatting dat een
Beatrix-type adviseur het hoogste scoort qua NPS. Waarom? Omdat een customer
service agent die zich zo gedraagt respect afdwingt bij de klanten enerzijds,
terwijl klanten toch het gevoel hebben dat er naar hen geluisterd wordt en met
hen meegedacht wordt. Ben benieuwd hoe jullie dit zien?
Laat een reactie
achter en discussieer mee!
0 reacties:
Een reactie posten