
Eerder liet ik al het verschil zien tussen hygiëne factoren en Wow-effecten in Wat is NPS? Je kon hier zien dat dat het nogal belangrijk is om gewoon je werk te doen en de klant zo goed mogelijk te helpen en dat dit op zijn hoogst een "Neutral" als klant tot gevolg heeft, omdat dit hygiëne factoren zijn. Oftewel: niemand ziet het als je het doet, maar als je het niet doet, heb je de poppen aan het dansen. Dit is echter niet genoeg om de klant om te turnen tot een Promotor, zodat hij ook een 9 of 10 als waardering geeft. Om dat te bereiken zal je de klant positief moeten verrassen met een zogenaamd Wow-effect. Daar waar, de klant een antwoord geven op zijn vraag, of een oplossing bieden, hygiëne factoren zijn, is het overtreffen van zijn verwachting een Wow-effect. Het vakantiegevoel, daar gaat het om. Dat levert de Promotors op.
Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, want hoe bereik je dan zo'n Wow-effect bij de klant? Hoe doe je dat? Om je hierbij te helpen, geef ik hieronder 4 manieren waarop je de klant een Wow-gevoel kan geven.
1. Creëer een positieve verwachting vóór dat je begint
Neem vóór dat je het gesprek met de klant aanneemt, jezelf voor om de klant te gaan verrassen en om er een leuk gesprek van te maken. Als je je dit voorneemt en het ook écht wilt, dan straal je dit uit in je gesprek. Dat is alvast de eerste positieve verrassing die de klant niet had verwacht! (Tjing!) Als je dan ook nog eens de klant op de één of andere manier laat weten dat dit een leuk en bevredigend gesprek gaat worden, heb je hem al bijna voor je gewonnen. (Tjing!) Dan krijgt de klant namelijk hetzelfde vakantiegevoel als ik had, toen mijn vrouw zei "ik heb het eten extra lekker voor je gemaakt". Dit doet me denken aan een collega die een speech moest houden voor een zaal van een paar honderd man en begon met de mededeling: "Voor wie me nog niet kent: jullie gaan het meemaken. Voor wie me al wel kent: niet te hoge verwachtingen!" Dit had een bijzonder goed effect op de zaal. Het creëerde een gevoel van positieve verwachting en enthousiasme en tegelijkertijd een groot gevoel van tolerantie t.a.v. eventuele missers of fouten, waardoor het uiteindelijk altijd postief zal uitpakken.
2. Zorg dat je de klant écht weet te raken

3. Maak goed duidelijk wat je allemaal voor de klant doet

Dus laat de klant weten, wat je allemaal voor hem doet; ook al zijn dit zaken die je zelf misschien "doodgewoon" vindt:
- even iets opzoeken in het systeem
- een aantekening in het systeem maken, zodat de klant later nog beter geholpen wordt
- iets navragen bij een collega
- iets controleren in een ander systeem
- iets uitrekenen
En net als bij lekker eten: maak dat wat je de klant vertelt, lekker kruidig! Zeg bijvoorbeeld: Ik wil wel zeker weten dat ik u goed help, dus ik ga dat toch nog even checken in een ander systeem (Tjing!).
4. Sluit altijd af met een positief gevoel

Toen ik 's avonds thuis kwam en ging eten, bleek dat we gewoon sperciboontjes, met aardappelen en een gehaktbal aten. Maar op de één of andere manier was het toch ontzettend lekker! Misschien wel omdat het met heel veel liefde was bereid (Tjing!)
0 reacties:
Een reactie posten